În 2014, piața mașinilor noi a înregistrat o creștere după șase ani consecutivi de scădere, ce au dus-o de la peste 300.000 la mai puțin 60.000 de unități. Anul trecut, numărul autoturismelor noi înmatriculate a urcat cu 21,6% față de 2013, al doilea semestru fiind mult mai bun decat primul. Un factor important care a dus la această creștere a fost programul Rabla, care a început în martie și a generat un sfert din vânzările totale, corelând eficient cererea cu oferta.
În anii recenți, piața mașinilor second-hand din import a oscilat foarte mult, dar în 2014 variația a fost doar de -1%. Primele patru luni ale anului trecut au fost mai slabe decât lunile corespondente din 2013, însă spre final de an lucrurile s-au schimbat și situatia s-a mai echilibrat.
Cele mai afectate tranzacții cu mașini au fost reînmatriculările, adică autoturismele second-hand tranzacționale pe plan intern. Întrucât 2013 a fost un an dezastruos din cauza blocajului adus de timbrul de mediu, 2014 nu a putut compensa scăderea de 150.000 de unități din anul anterior, dar totusi, 10 dintre cele 12 luni au adus cifre mai mari decat în 2013 si, per total, segmentul s-a încheiat pe plus (5,7%).
„Anul 2014 este al doilea an consecutiv de când numărul reînmatriculărilor este sub cel al înmatriculărilor de mașini second-hand din import. Este o situație anormală, care produce efecte negative, mai ales pentru piața de mașini noi. Constatăm că timbrul de mediu aplicat mașinilor deja înmatriculate blochează tranzacționarea buy-back și trade-in a mașinilor Euro 3 și Euro 4. O soluție pentru această problemă poate fi reducerea treptată, adică în 2-3 ani, a valorii timbrului de mediu la valori suportabile de 100-200 de Euro. Astfel timbrul de mediu nu ar mai fi un factor blocant al tranzacțiilor, iar veniturile la buget s-ar completa cu încasările din impozitul anual calculat dupa o formulă nouă” spune Mihai Cune, Business Manager Autovit.ro.
Datele extrase din platforma Autovit.ro arată că prețul este vital pentru clientul de mașină „la mâna a doua”. În pofida acestui lucru, anul trecut ponderea mașinilor de sub 5.000 de euro a scăzut pe site-ul de anunțuri, crescând numărul celor de peste 10.000 de euro, in principal datorită mașinilor second hand importate.
În funcție de norma Euro, segmentul care a crescut exploziv în 2014 este cel al mașinilor Euro 5. Numărul de anunțuri a urcat cu 30%, iar ponderea acestor mașini pe Autovit.ro aproape că s-a dublat anul trecut. De asemenea, și anunțurile pentru mașini Euro 6 au cunoscut o creștere impresionantă de 150% în 2014 față de 2013.
Anul 2014 a fost unul care a marcat o ușoară creștere a pieței auto. În 2015, piața mașinilor noi ar putea să crească față de anul în curs, ajutată de desfășurarea eficientă a programului Rabla. Programul de reînnoire a parcului auto trebuie atent supervizat, deoarece cu ajutorul lui s-au vândut 17.000 de mașini în 2014, număr care poate crește semnificativ în 2015. Iar pentru piața mașinilor second hand este necesară o revigorare printr-o reducere a timbrului de mediu până la volori care să nu mai blocheze tranzacțiile, asigurând astfel o dinamică crescută pe piața internă care păstrează automat banii în economia locală și generează un plus de capital pentru creșterea segmentului de mașini noi.